m.fl.

Biopremiär: 2005-11-11 Längd 116 min

Filmens hemsida
IMDb
Bio.nu recension betyg: 3

40 år och oskuld

40-årige Andy Stitzer har hunnit med en hel del i livet. Han har ett välbetalt jobb, en trevlig lägenhet med en imponerande samling av action-figurer och serietidningar, schyssta kompisar och en cool inställning till livet. Det är bara på ett område som Andy inte gjort det som de flesta i hans ålder har gjort. Andy har aldrig någonsin haft sex, inte ens lite grann av misstag. Men vem bryr sig? Jo, hans kompisar. De är riktigt bekymrade för Andy. För även om Andy är lite udda så finns det miljontals minst lika säregna typer som han, som åtminstone har gjort det EN gång. Kompisarna ser det helt enkelt som sin plikt att hjälpa sin kamrat ur denna hopplösa okunskap. Men hur de än försöker ragga brudar åt sin kompis förblir Andy lika oskyldigt ren som den dag han föddes. Men en dag träffar Andy trebarnsmamman Trish och Andys polare vittrar morgonluft. Enda tills de får veta att Andy och Trish gjort en överenskommelse som innebär att de under inga omständigheter ska ha sex med varandra.

Komedier om sexuella frustrationer som tex American Pie kan ha en charm som är svår att motstå. 40 year old virgin skulle kunna beskrivas som en vuxenversion av American Pie i vilken några arbetskompisar till 40-årige Andy Stitzer får reda på att han är oskuld. Komiska situationer börjar givetvis uppstå när Andys jobbarkompisar försöker göra något åt saken. Eller som Jay uttrycker det "From now on, your dick is my dick. I'm gonna get you laid."

Egentligen så är 40 year old virgin en ganska ordinär komedi, men den har ett trumfkort. Vad som gör den speciell är Steve Carell som spelar 40-åringen och har skrivit manus till den här filmen. Han ensam gör filmen sevärd. Den komiska effekten förstärks och man kan inte annat än skratta och lida med Andy. Steve Carell spelar boss i den amerikanska versionen av The Office. Mest känd är han kanske ändå för sin roll i komedin Anchorman med Will Ferrell, något som det finns några referenser till i 40 year old virgin.

The 40 year old virgin är något för lång och klockar in på nära två timmar. En och en halv hade räckt gott och väl, längden har betydelse.

Peo Sandholm

Senast uppdaterad Feb 26, 2006. 11920