Brian Lynch - Johnny Brennan
Bernadette - Heike Makatsch
Greg Vine - August Zirner

Biopremiär: 2005-12-25 Längd 100 min

Bio.nu recension betyg: 2

Två kvinnor i livskris byter bostad

Marilyn Vines (Andie MacDowell) får sitt liv förstört när hennes tonårsson Dale omkommer i en olycka. Ett försök att finna tillbaka till livet blir att byta bostad med Ria Lynch (Olivia Williams). Marilyn bor i New England, USA och Ria Lynch bor i Dublin, Irland i huset vid Tara Road. Ria går igenom en egen livskris, hennes man har lämnat henne för en yngre kvinna.

Huset vid Tara Road bygger på den irländska författarinnan Maeve Binchys roman med samma titel. Hon spelar också en mindre roll i filmen.

Med en skakig videokamera inleds filmen på Dales födelsedag med olyckan som tar all livsglädje ur Marilyn och sätter händelserna i rullning. Sedan hoppas det flitigt (alltför mycket) mellan de två kvinnornas strävan efter att hitta tillbaka till glädjen. Att få ro och koppla av i den nya tillfälliga bostaden blir dock svårt. Den andra kvinnans vänner kommer ständigt på besök för att fråga något eller bara försöka skapa kontakt. Påfluget och ganska jobbigt även för oss biobesökare efter ett tag av poänglösa besök. Kvinnorna och främst Marilyn har svårt att släppa in någon i sitt kaotiska liv. Helst vill hon vara för sig själv och tänka.

Restaurangägaren Colm (Stephen Rea) påtar i Rias trädgård där Marilyn tillfälligt bor. Han ska vara någon form av myskille och stå för lite humor och mjuka upp Marilyn. Tyvärr misslyckas skådespelaren med att kännas mysig och skojig, han känns bara tråkig. Mer färgstarka karaktärer är väninnorna, tex Carlotta, Marilyns vän som spelas av komikern Ruby Wax.

Jag måste erkänna att det kryper i hela kroppen när jag ser den här påfrestande dåliga filmen. Mest för att det är så hysteriskt många möten och avsked och så uppenbart en usel adaptering till film. Ett ytterligare minus som gör bioupplevelsen jobbig är karaktärerna, som är för mycket bara utan att vara det minsta skojiga. Visst, det finns skådespelare som gör bra ifrån sig, främst då Iain Glen som spelar Danny, Rias fd make. Andie MacDowell är också sevärd som Marilyn.

Huset vid Tara Road är en chick flick som definitivt inte föll mig i smaken. Det är tydligt att den i sitt tilltal vänder sig mer direkt till medelålders och äldre kvinnor.

Peo Sandholm

Senast uppdaterad Oct 1, 2006. 10601