Regi: Peter Berg Manus: Michael Mann

Skådespelare: Jamie Foxx, Chris Cooper, Jennifer Garner, Jason Bateman, Andrew Esposito mfl

Biopremiär: 2007-10-12 Längd 110 min

IMDb
Bio.nu recension betyg: 3

Kungadömet

The Kingdom är en verklighetsbaserad actionthriller som utspelar sig i Mellanöstern. Efter en inledande kronologisk lektion i regionens våldsamma historia och USAs inblandning i densamma, utspelar sig en större självmordsattack. Året är 2003 och västerlänningar som jobbar på ett oljebolag i Riyahd i Saudiarabien attackeras av terrorister i deras hårt bevakade och inhängnade bostadsområde. Bland offren finns barn, mödrar och militärer. Vem ligger bakom attacken och varför?

Eftersom västerlänningar är måltavlor vågar USAs politiska ledning inte skicka dit FBI för att undersöka saken. Men några på FBI tar saken i egna händer. Specialagenten Ronald Fleury (Jamie Foxx) tillsammans med tre andra FBI-agenter får fem dagar på plats för att finna de skyldiga för attacken. Någon måste ju göra något. ”There are a lot of bad people out there” som Fleurys son säger när han med förstående min säger adjö till pappa. Bara Spielberg himself skulle kunna mjölka ur ännu lite mer sentimentalitet ur den fader-son scenen.

Men det största problemet med The Kingdom är att den inte mäktar med att behandla det viktiga ämnet trots att man kan ana goda avsikter. Iställer flyr regissören undan till tryggare mark och då tänker jag på actionscenerna, som är riktigt vassa och brutala. Inte mycket att klaga på där.

Goda mot onda spelas inte främst av USA mot muslimer i denna film. Wahhabimilitanta saudiaraber ställs mot mer moderata muslimer i en maktkamp på liv och död. Budskapet om att det också finns goda muslimer missar nog ingen. The Kingdom försöker också säga något om kvinnosynen i denna region och barnen som ju är vår framtid. Irriterande är att man gör det genom att trycka på förprogrammerade knappar istället för att försöka sätta igång tankar i åskådaren.

För den som vill ha en film på snarlikt ämne som inte skriver en på näsan och utmanar intellektet istället, se Syriana. Söker du bara en stunds underhållning i form av en intensiv actionfilm lär du kanske inte bli besviken ändå på The Kingdom, åtminstone inte mot slutet av filmen. Så intensiv action blir det att kameramannen till och med blir rejält skakis.

Peo Sandholm

Senast uppdaterad Oct 10, 2007. 20409